Alewijnse Marine Galati krijgt mega order voor mijnbouwschip

Alewijnse  heeft  opdracht  gekregen  voor  de  complete  elektrische  installatie  aan boord van het   nieuwste  en  grootste  offshore  diamantmijnbouwschip  ter  wereld.  Het Additional Mining Vessel (AMV) is het zevende schip uit de vloot van eigenaar eigenaar De Beers Marine Namibia (Pty) Ltd. en wordt het meest geavanceerde schip van dit type dat ooit is gebouwd.


Alewijnse werkt voor dit project opnieuw samen met Damen Shipyards Group, ditmaal op de Roemeense werf Damen Shipyards Mangalia, het vlaggenschip van de Damen Group voor de bouw van vooral grote en complexe schepen en offshore constructies.

Bij de bouw van de buitengewoon complexe AMV3 zijn bedrijven uit zowel de mijnbouw- als maritieme industrie betrokken. Aan boord komen zeer geavanceerde systemen voor onder andere elektrisch vermogen, besturing en   monitoring. Een mooi voorbeeld is het nieuwste  onderzeecrawlingsysteem voor het delven van diamanten van de zeebodem. De installatie bestaat uit een 300-ton crawler machine met een mechanische arm, die in een horizontale hoek en direct onder de scheepsromp materiaal van de zeebodem kan baggeren tot diepten van wel 130 meter. Een grote verwerkingsinstallatie aan boord zeeft vervolgens het gebaggerde grind, verwijdert de diamanten en verpakt de edelstenen in metalen vaten. Een ander groot en complex systeem is het seven thruster DP2 dynamisch positioneringssysteem, dat wordt aangedreven door zes generatoren van elk 3.230 ekW.

De bouw van het schip is in mei 2019 gestart met het snijden van het eerste staal. Alewijnse is inmiddels in volle gang met de voorbereidende elektrische werkzaamheden. Met een team van 200 vakbekwame technici zal het bedrijf het project in december 2020 afronden. De oplevering van het schip staat gepland in 2022, waarna de AMV3 aan haar eerste werkzaamheden begint voor de kust van Namibië.Alewijnse project manager Cătălin Androne, leider van het Alewijnse team: “We kijken er naar uit met de eerste werkzaamheden aan boord te starten. Voor ons is het een nieuw schip en ons eerste project in Mangalia, maar we hebben jarenlange ervaring met projecten in samenwerking met Damen.“De doorlooptijd voor dit project is weliswaar erg kort, maar met  een goede coördinatie, effectieve planning wordt dit zeker weer een succes. Onze eigen staalwerkers zijn daarbij een waardevolle aanwinst.“

We hebben dit contract gekregen op basis van onze reputatie en jarenlange ervaring met speciale, uitdagende projecten in samenwerking met de Damen Group,“ vult Petrică Crăciun, sales manager bij Alewijnse Marine in Galati aan. “Dit is ons eerste project bij Damen Shipyards Mangalia en we zien dit als een unieke kans om onze kennis, flexibiliteit en capaciteiten te laten zien, naast de gebruikelijk