Vruchtbare samenwerking Damen Shipyards en ArcelorMittal

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Meer als een jaar geleden ontving Damen Shipyards Galati de op opdracht van de Australische regering de opdracht om een speciaal onderzoeksschip te bouwen voor Antartica.

Onlangs zond ArcelorMittal een persbericht uit om te benadrukken dat zij als toeleverancier in staat zijn om aan speciale en hoge eisen te voldoen die Damen Shipyards stelt.
“Dit project toont de technische mogelijkheden van onze fabriek om platen van hoge kwaliteit te produceren, maar ook de capaciteit van ons team om te transformeren en aan te passen aan de speciale behoeften van onze klanten”, zei Bruno Ribo, Chief Executive Officer van ArcelorMittal Galati.
ArcelorMittal Galati leverde zware platen in kwaliteiten variërend van AH36 tot EH36. De “zeestalen” zijn materialen met hoge weerstand (tot 620 Mega Pascals) met een laag koolstofgehalte, ideaal voor het aanpakken van de uitdagende omstandigheden van de poolwateren.
Ontworpen om zowel onderzoeks- als leveringsfuncties uit te voeren in Antarctische wateren, zal het schip worden ontworpen voor het afbreken van 1,65 meter dik ijs met snelheden van 3 knopen en zal het Australische permanente onderzoeksstations in het gebied voorzien van vracht, uitrusting en personeel. Het schip zal beschikken over wetenschappelijke laboratoria en kantoren, verspreid over een oppervlakte van 500 m².
De nabijheid van ArcelorMittal Galati tot de scheepswerf van Damen Galati heeft het risico van transportvertragingen tot een minimum beperkt. Het stelde ook ArcelorMittal’s experts in staat om snel antwoord te geven op technische vragen van de klant. Bij de kiellegging in augustus 2017 van de Antarctic Supply Research Vessel (ASRV) werd een bijzondere traditie in stand gehouden door het plaatsen van een muntstuk onder de kiel van een schip aan het begin van de bouw, wat een traditioneel onderdeel is van het scheepsbouwproces.

In het geval van de ASRV was de keuze voor één bepaalde munt symbolisch; het was een Nederlandse zilveren munt uit 1642, het jaar waarin de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman de eerste Europeaan werd die Tasmanië bereikte. Tasmanië is niet alleen de l ocatie van de Australische Antarctische Divisie, maar de hoofdstad van het eiland, Hobart, wordt de thuishaven van de ASRV.
De ijsbrekende ASRV is een schip met meerdere missies dat is ontworpen om verschillende taken uit te voeren. Wat het aanbod betreft, zal het 160 meter lange schip de drie permanente onderzoeksstations van Australië op het Antarctische continent en zijn onderzoeksstation op Macquarie Island voorzien van vracht, uitrusting en personeel. Dit wordt mogelijk gemaakt door het vermogen om meer dan 100 TEU op te bergen.
In termen van onderzoek betekent de ASRV de toewijding van de Australische overheid aan een wetenschappelijk programma op lange termijn gericht op het begrip en rentmeesterschap van de Zuidelijke Oceaan. Met laboratorium- en kantoorruimtes van in totaal 500 m2 kunnen maximaal 116 wetenschappelijke medewerkers een breed scala aan interdisciplinaire studies uitvoeren van de biologische, fysieke, chemische en geologische systemen van de regio.
De opleverdatum is april 2020.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]